Arktis er i hastig forandring og verdens øjne er rettet mod nord. Sammen med Arctic Economic Council samler Nordisk Ministerråd stemmer fra politik, erhvervsliv og internationale organisationer til en debat om fremtidens løsninger for bæredygtig vækst og konkurrencekraft i Arktis.
Hvordan kan nordens Arktis være med til at styrke Nordens konkurrenceevne frem mod 2030? Hvilke styrkepositioner skal vi udvikle, hvilke uudnyttede muligheder inden for erhvervsliv og innovation skal bringes i spil, og hvordan sikrer vi, at væksten bliver bæredygtig, robust og forankret lokalt i Arktis?
På scenen vil deltagerne debattere, hvordan et Arktis i opbrud kan blive et sted for muligheder på trods af trusler.
Deltag i samtalen om, hvordan grønne ambitioner og økonomisk styrke kan gå hånd i hånd i Arktis!
Debatten vil være på engelsk
Deltagere
Moderator: Mads Qvist Frederiksen, Direktør, Arctic Economic Council
Christian Keldsen, Direktør, Greenland Business Association
Tone Elisabeth Bækkevold Allers, Ambassdør for Norge, Norske ambassade i Danmark
Sindre Bornstein, Direktør, Nordic Innovation
Aviaaja Karlshøj Knudsen, Direktør, NunaGreen
Naaja H. Nathanielsen, Folketingsmedlem, Inuit Ataqatigiit (IA)
Carolyn Bennett, Ambassador, Embassy of Canada to Denmark
Jens Højgaard Christoffersen, Administrende Direktør, COWI
Per Haugaard, Repræsentationschef, Europa-Kommissionen i Danmark
Debatten arrangeres af Nordisk Ministerråd og Arctic Economic Council